Blaasontsteking

Wat houdt een blaasontsteking in?

Blaasontsteking, ook wel urineweginfectie genoemd, is iets waar je liever niet mee te maken krijgt, al is het niet ernstig. Het is een infectie in de urineweg waardoor je last krijgt van vervelende klachten. Vervolgens kan dit ook leiden tot een ontsteking van de blaaswand en zullen de klachten verergeren. Het komt enorm vaak voor en er zijn veel mensen die er al eens mee te maken hebben gehad. Bij de één is het erger dan bij de ander, maar dit ligt ook aan hoe ver de ontsteking al gevorderd is. Het komt bij vrouwen vele malen vaker voor dan bij mannen. Het komt af en toe voor bij kinderen, maar dit heeft dan te maken met een afwijking die kan zitten in de urinewegen. Dit betekent niet dat er meteen een groot probleem is zodra een kind het krijgt. Wanneer de ontsteking niet goed wordt behandeld kan het uiteindelijk leiden tot een nierbekkenontsteking.

De symptomen

De symptomen zijn erg duidelijk en dat is goed, omdat je zo al snel weet dat je met een blaasontsteking te maken hebt. Het meest duidelijke signaal is pijn bij het plassen. Het andere meest voorkomende symptoom is dat je vele malen vaker naar de wc moet, ook al heb je niet meer gedronken dan normaal. Dit is vaak het eerste symptoom. Dat is echter nog niet alles. De kans is groot dat je ook last hebt van buikpijn en misschien zelfs pijn in de onderrug. Ook ziet de urine er anders uit dan normaal. Zo kan het veel geler zijn of kan er zelfs bloed bij zitten. Bij bloed is het noodzaak om meteen naar de huisarts te gaan. Ook misselijkheid en braken kunnen voorkomen, en ook dan moet je meteen naar de huisarts. Als een blaasontsteking niet snel genoeg behandeld wordt, kan deze namelijk ook zorgen voor nierbekkenontsteking, en deze is nog vele malen lastiger te behandelen.

Mogelijke oorzaken

Er zijn meerdere mogelijke oorzaken voor de ontsteking, maar aan de meeste kun je van tevoren al iets doen. Denk aan bijvoorbeeld gaan plassen na geslachtsgemeenschap. Dit zorgt ervoor dat de bacteriën niet vast komen te zitten in de blaas. Vrouwen die niet plassen na geslachtsgemeenschap hebben een veel grotere kans op een urineweginfectie dan vrouwen die dit wel gewoon doen. Een andere oorzaak is de welbekende E. coli bacterie. Normaal gesproken is deze bacterie te vinden in de darmen, maar het is mogelijk dat deze bacterie terecht komt in de blaas. De bacterie gaat dan via de urinebuis naar de blaas en nestelt zich vervolgens in de blaas. De reden dat dit vaker gebeurt bij vrouwen dan bij mannen is omdat de urinebuis en de anus bij de vrouw veel dichter bij elkaar liggen. Het is voor de E. coli bacterie dus gemakkelijker om bij de blaas te komen van de vrouw.
Een andere oorzaak is slechte hygiëne, waarbij je er dus zelf voor zorgt dat de bacteriën de kans hebben om in de urinebuis te komen. Hygiëne speelt dus zeker een rol!

Ook de zwangerschap en te weinig drinken kunnen zorgen voor blaasontsteking. Bij de zwangerschap is er eigenlijk niets aan te doen. Aan te weinig drinken kun je zelf iets veranderen. Natuurlijk wil je zo weinig mogelijk naar het toilet omdat het pijn doet, maar vocht is op dat moment erg belangrijk.

Ten slotte kan een spiraaltje of de menopauze nog effect hebben bij het krijgen van een blaasontsteking. Bij het spiraaltje is er dan vaak niet hygiënisch genoeg te werk gegaan, waardoor het voor bacteriën mogelijk was om bij de urinebuis te komen.

Komt het ook voor bij mannen?

Zoals eerder gezegd, hebben vrouwen vaker urineweginfectie dan mannen, maar dat betekent niet dat het bij mannen helemaal niet voorkomt. Ook mannen krijgen het door de E.coli bacterie, maar bij vrouwen hecht deze bacterie zich gemakkelijker aan de urinebuis. De E.coli bacterie komt namelijk vanaf de anus, en vaak is de afstand van de anus naar de urinebuis bij mannen te groot, waardoor een urineweginfectie bij mannen niet vaak voorkomt. Toch kan dit wel gebeuren en dit is dan ook de grootste oorzaak van de ontsteking bij mannen. Een andere mogelijke oorzaak is dat iemand de blaas niet goed leeg plast waardoor er nog altijd wat urine achterblijft. Dit is dan ook de reden dat oudere mannen er nog wel eens last van kunnen krijgen. De blaas werkt niet optimaal meer en dit kan leiden tot de ontsteking. Het is dus altijd belangrijk om de blaas goed leeg te plassen.

Hoe wordt het getest?

Hoewel de symptomen duidelijk zijn, kan het zijn dat je het toch nog helemaal zeker wilt weten. Dan is het mogelijk om het te laten testen. Dit kun je niet zelf doen, maar dit moet je laten doen bij de huisarts. De arts zal je vragen om van tevoren een bakje urine mee te nemen. Vervolgens kan deze getest worden en krijg je vaak op dezelfde dag nog de uitslag. Je hebt dus geen last van een vervelend onderzoek en je kunt thuis alvast zorgen voor urine om mee te nemen naar de dokter.

Wanneer naar de huisarts?

Ook al lijkt blaasontsteking relatief onschuldig, het kan gevaarlijk zijn als het zich uitmondt in nierbekkenontsteking. Dit gebeurt als je te lang blijft doorlopen met een blaasontsteking, en een nierbekkenontsteking is vele malen moeilijker om te behandelen. Bovendien voel je je door een nierbekkenontsteking ook veel zieker dus is het verstandig om bij de eerste klachten meteen naar de huisarts te gaan. Gelukkig is het gemakkelijk te behandelen. Je moet een tijdje antibiotica nemen zodat de bacterie uit de blaas verdwijnt. Hoe eerder je met de klachten naar de huisarts gaat, hoe sneller je er ook weer vanaf bent.
Je kunt dus zeggen dat het altijd noodzakelijk is om naar de huisarts te gaan met een blaasontsteking. Hij zal namelijk nooit zelf overgaan en zal dus altijd verergeren. Wat je zelf nog kunt doen, is het drinken van cranberrysap. Dit werkt ook verlichtend, maar lost het probleem zeker niet op! De antibiotica kun je dus zeker niet achterwege laten en moet je altijd nemen. Ook als de klachten weg zijn, maar je nog niet klaar bent met de antibioticakuur, moet je deze afmaken. De kans is groot dat de bacterie anders terugkomt, waarna je weer moet beginnen met antibiotica, en dat is ook niet wat je wil. Gelukkig is blaasontsteking gemakkelijk te behandelen en voel je je snel beter.